Ze kijkt met grote ogen in de rondte, nieuwsgierig naar alles wat de wereld te bieden heeft. Ze is erg beweeglijk, lijkt erg gecoördineerd, maar als ik haar een oefening laat doen waarbij iets langzamer moet worden bewogen, blijkt dat niet zo gemakkelijk te gaan.
Op tafel pak ik wat ik pakken kan. Dat is zonder context misschien een wat vreemde uitspraak. Maar dit is geen meisje dat even rustig gaat liggen om al die fijne technieken te ondergaan. Dat betekent dat ik mee beweeg met haar bewegingen en daar waar haar lichaam aangeeft behoefte aan te hebben, daar werk ik mee.
Ze ligt op haar buik, zichzelf iets opduwend op haar ellebogen, en ineens is daar focus. Ze ziet een poster aan de muur hangen. Het is een poster met Braingym oefeningen. Ze tuurt er even naar met haar grote nieuwsgierige ogen en zegt dan resoluut welke oefening ze graag wil doen. Het is “in de knoop”. Een oefening waarbij je je armen kruist, je vingers met elkaar verstrengelt en je armen vervolgens naar je toe draait zodat je handen op je borst rusten, en je benen kruist. In die houding “ben” je even. Met gesloten ogen, een rustige ademhaling en met gesloten mond. En terwijl ze dat doet, wordt ze helemaal rustig. Het is in de hele ruimte voelbaar.
Het lijkt alsof ze de oefening al kent, zo gemakkelijk voert ze hem uit. En wat blijkt: de juf doet deze oefening ook met de klas. Kun je je voorstellen wat een rijkdom het is om zo’n juf te hebben!
Braingym oefeningen zijn gemakkelijk uit te voeren in het klaslokaal en met meerdere kinderen tegelijk. Bovendien helpen ze de kinderen kalm en gefocust te zijn waardoor ze de lesstof beter kunnen opnemen en zich beter kunnen concentreren op de werkjes die ze doen.
Dit meisje boft met een juf die Braingym kent.
Meer weten over hoe je je kind of leerling kunt helpen om meer (innerlijke) rust te ervaren? Stuur me gerust een berichtje: info@h2blossom.nl.
Sacha – H2blOssom 🌸